• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Schaaktrainer Jop Delemarre

jop@schaaktrainer.nl
  •  
  • JEUGDSCHAAK
    • Toptraining
    • Schaken op school
  • SCHAAKTRAINING
    • Privé schaaktraining
    • Online schaaktraining
    • Club schaaktraining
    • Schaak cadeaubon
  • ONLINE CHESS LESSON
  • SCHAAKTRAINER
  • AGENDA
  • LEERHOEK
  • OVER ONS
    • Delemarre Chess Academy
    • Activiteiten DCA
    • Jop Delemarre
  • CONTACT
Home » Leerartikelen

Leerartikelen

12 juli 2017 by WebFundament Support

Stappenmethode

Stappenmethode

Het gebeurt regelmatig. Eén van mijn leerlingen laat zien waar het in zijn partij is misgegaan en komt met een verzuchting als: ‘Hier had ik De4 kunnen spelen, maar … ik heb het gewoon niet gezien.’

Weet je wat ik dan zeg? ‘Je hebt ook niet gekeken.’ Dat klinkt als een grap, en dan één van het mindere soort. Maar in werkelijkheid is het een serieuze opmerking.

Stappenmethode-job-delemarre

Want er bestaat een enorm verschil tussen zien en kijken. Zien is heel passief: je staart wat naar het bord en als je geluk hebt, valt je oog op een tactische mogelijkheid. Maar kijken is heel wat anders, namelijk gericht oplossen. Je gaat systematisch alle mogelijkheden af, en je krijgt veel méér zetten in beeld. Ook die zetten waar je oog normaal niet op zou vallen.

Sinds enkele decennia beschikken we over een prachtig instrument om dat kijken te trainen: de Stappenmethode. Die is ontwikkeld door pedagoog Rob Brunia en voormalig bondcoach Cor van Wijgerden, en hij bestaat uit handleidingen voor de instructeur, en werkboeken voor de leerling.

Die laatste zijn het bekendst, want ze bevatten zo’n 60 pagina’s met elk 12 opgaven. En al die opgaven zijn gerangschikt op thema: dubbele aanval, penning, verwijder de verdediger, enzovoort.

Zoekstrategie

Maar vergis je niet. Het gaat hier niet om de zoveelste collectie puzzelboekjes. De methode traint niet alleen je hersenen, maar leert je de juiste zoekstrategie. Anders gezegd: je traint jezelf om in iedere stelling de juiste vragen te stellen.

Bijvoorbeeld:

  • Zie ik bij mijn tegenstander een of meer ongedekte stukken of is er een veld waarop ik eventueel mat zou kunnen geven? Dan beschik ik misschien over een dubbele aanval.
  • Staan al zijn stukken en belangrijke velden verdedigd? Dan kan ik die verdedigers wellicht verwijderen.
  • Staan er twee stukken op één lijn, rij of diagonaal? Dan zit er misschien een penning in.

Voorbeelden

Oké, dat is allemaal nog vrij simpel. En misschien heb je gelijk: als je een goede schaker bent, vind je die zetten sowieso. Zonder echt te kijken. Zonder die vragen. Gewoon omdat je de patronen herkent. Maar de ideeën hierboven komen uit stap 2. En de Stappenmethode loopt tot stap 6. Je begrijpt: de opgaven in deze stap zijn een heel stuk moeilijker. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze voorbeelden?

  • Voorbereidende zet

  • Doorrekenen

  • Vergelijken

  • Aanvalsdoelen

  • Voorbereidende zet

StappenmethodeVanaf stap 4 en 5 werken met 1 voorbereidende zet, vanaf stap 6 met twee voorbereidende zetten. Voorbereidende zetten kunnen zijn: Lokken, Jagen, Ruimen, Uitschakelen Verdediger en Richten.

Wat speelt wit in het linker diagram?

Antwoord

1. Ta8! Voorbereidende zet 1 1… Dh7

(1… Dc4 2. Tc8+!) Röntgen stap 3
(1… Dxa8 2. Lf3+!) Röntgen stap 3
(1… De6 2. Ta6+!) Röntgen stap 3
(1… Dd5 2. Lf3!) Penning stap 2

2. Lg6 Voorbereidende zet 2 2… Dxg6 3. Ta6+! Röntgen stap 3 Kc7 4. Txg6
  • Doorrekenen

In de stelling rechts speelt zwart de zet 1… Dxf3.Stappenmethode

Een verrassende zet, verliest zwart nu niet zijn dame met een aftrekschaak? Een veel gehoord antwoord na enige bedenktijd is dan ook: ‘Ik zie het antwoord niet.’ Laten we eens gaan kijken naar alle aanvalsdoelen en laten we deze koppelen aan alle kandidaatzetten.

Na 2. Pf6+ zijn er 5 legale zetten.

Antwoord


2… Dxf6! 
Deze zet ziet er niet veel beter uit dan de andere zetten:

2… Lxf6 3. Dxf3
2… Pxf6 3. Dxf3
2… Kf8 3. Dxf3
2… Kh8 3. Dxf3

3. exf6 Txe1+ 4. Kf2 Pxf6!
De dame van wit hangt en wit heeft dus geen tijd om materiaal te  oogsten. 5. Dxc5 (5. Dd8+ Te8!) Te8! en zwart behoudt een materiaaloverschot. Een belangrijke les blijft dus om goed door te blijven rekenen, ook al zie je (nog) niet waar het toe gaat leiden. Deze oplosstrategie is heel belangrijk om oplossingen te vinden, die niet te zien zijn. Ze liggen immers te diep.

  • Vergelijken

Stappenmethode diagram 3Wit zou rechts de zet Da8+ kunnen spelen. Wat vind jij?

Bij matezetten is het belangrijk om vanuit vluchtvelden te denken. Om vluchtvelden af te pakken, kun je zowel bewakers  erbij halen, als gebruik maken van uitschakelen verdediging: blokkeren. In het laatste geval blokkeert een stuk dan de vluchtroute.

Na Da8+ komt 1…  Kd7. 2. Pe5 Dxe5!

Wat is wel goed? Wit heeft twee opties om een bewaker erbij te halen. Realiseer je dat er altijd één goed of duidelijk beter is. De varianten met elkaar vergelijken is dan een handige oplosstrategie.

Antwoord

In dit geval moeten we de zetvolgorde omdraaien: eerst de bewaker erbij halen en dan de koning matzetten met de jager.

1. Pe5?! Dxe5 2. Lxe5 Txe5 en zwart kan nog doorvechten voor remise.
1. Pc5! Tg1+2. Kxg1 De1+ 3. Kg2 Kd8 4. Pxb7+ Kd7 (4… Ke7 5. Dc5!) 5. Dd4 Kc8 6 Pc5 en Dd7 of Dd5 met een winnende aanval voor wit.

  • Aanvalsdoelen

StappenmethodeIn deze stelling hebben veel schakers het lastig om beslissend voordeel te krijgen. Ze zien de oplossing niet, want er lijken geen toegangsvelden voor de witte stukken om pion h7 aan te vallen. Om tot een oplossing te komen dien je gericht naar een oplossing te moeten zoeken, we moeten vragen gaan stellen.

Antwoord

1. Wat is het aanvalsdoel? De pion op h7 als moeilijk dekbaar punt.
2. Vanaf welke velden kan ik deze aanvallen? Er is op de g-lijn geen veld. Op de diagonaal is alleen veld b1, die niet door de zwarte stukken wordt aangevallen.

De oplossing is nu dichtbij:
1. Ka1!

Nu komt veld b1 vrij en is de pion op h7 onverdedigbaar. 1… a5 2. Db1 met pionwinst en de partij. Indien we het patroon (niet direct) herkennen, vereist het oplossen een gerichte manier van kijken. Dit doe je door jezelf de juiste vragen te stellen.

Automatisering

Zijn de bovenstaande voorbeelden lastig? Dat ligt eraan. Als je de zoekstrategie goed hebt ingeoefend, is die geautomatiseerd. Je zult dan automatisch, in iedere stelling, alle vragen aflopen. En daardoor zul je de penningen, dubbele aanvallen en de te verwijderen verdedigers snel spotten, ook al zijn ze voor ongeoefende schakers nog niet zichtbaar.

Logisch, zij proberen het te zien, jij hebt geleerd om echt te kijken.

Voorbeelden van schaakstudenten
Je weet nu ongeveer hoe een trainingstraject er uitziet. Hoe we je doelen bepalen, en welke vragen je moet stellen om in bijna iedere stelling de juiste zet te vinden. Maar hoe verloopt die training in de praktijk? Dit leg ik uit aan de hand van enkele voorbeelden.

6 juli 2017 by WebFundament Support

Schaakpartij van de eeuw

In de loop der jaren zijn er natuurlijk ontzettend veel mooie schaakpartijen gespeeld. Op deze pagina bijzondere aandacht voor 1 partij, namelijk die van Bobby Fischer tegen Donald Byrne. Byrne werd op dat moment gerekend tot één van de sterkste schakers van de Verenigde Staten. Bobby was pas 13 jaar (!) op dat moment, maar wist Byrne in een spectaculaire partij helemaal van het bord te vegen.

Sindsdien wordt deze partij door velen omschreven als ‘de schaakpartij van de eeuw’. Slechts een jaar later behoorde Bobby met zijn 14 jaar al tot de wereldwijde schaaktop…

6 juli 2017 by WebFundament Support

Schaakpartijen Jop Delemarre en leerlingen

6 juli 2017 by WebFundament Support

Schaakliteratuur – schaken

Openingen

  • Mastering the opening, Hellsten

Middenspel

  1. Strategisch
  • Mastering chess strategy, Hellsten
  • Chess lesson, Popov
  • Strategic Play, Aagaard
  • Mastering chess middlegames, Panchenko
  1. Positioneel
  • Techniques of positional play, Bronznik/Therekin
  • Chess strategy for club players, Grooten
  • Positional Play, Aagaard
  • Excelling at positional play, Aagaard
  • Can you be a positional genius, Dunnington
  1. Pionnenstructuren
  • Winnning pawn structure, Baburin
  • Winning middlegame structures, Sokolov
  1. Overig
  • Chess for zebras, Rowson
  • The road to chess improvement, Yermolinsky
  • Amateurs Mind, Silman

Biografieën

  • My Predecessors, Kasparov
  • Move by move top players serie
  • Zwart op wit, Paul van der Sterren
  • Eindspel, Brady
  • Petrosian versus the elite, Keene

Eindspel

  1. Techniek
  • Endgame strategy, Shereshevsky
  • Mastering the endgame, Shereshevsky
  • Secrets of chess endgame strategy, Lars Bo Hansen
  • How to play chess endgames, Pajeken/Muller
  • Nunn’s chess endings 1 + 2, Nunn
  • Domination in 2545 endgame studies
  1. Theorie
  • Endgame Manual, Dvoretsky
  • 100 endgames you must know, Jesus de la Villa
  • Secrets of pawn endings, Muller

Rekenen

  1. Patronen
  • Stappenmethode
  • 1001 deadly checkmates, Nunn
  • Imagination in chess, graprindashvili
  1. Rekentechnieken
  • Chess Calculation, Aagaard
  • Forcing chess moves, Hertan
  • Greatest 365 + 501 puzzles, Balogh
  1. Beslissingen nemen 
  • Perfect your chess, Volokitin/Grabinsky
  • Risk & Bluff in chess, Tukmakov
  • Creative chess, Avni

Instructie methode

  1. Stappenmethode 
  • Werkboeken
  • Extra werkboeken
  • Plusboeken
  • Vooruitdenken
  • Chesstutor
  1. Dvoretsky/Jussupov 
  • School of chess excellence, Dvoretsky
  • School of future champions, Dvoretsky/Jussupov
  • Build your chess, Jussupov
  • Boost your chess, Jussupov
  • Chess evolution, Jussupov
  1. Hellsten 
  • Mastering the opening
  • Mastering chess strategy
  • Mastering the endgame
  1. Lars bo hansen 
  • Foundation of chess strategy
  • Improve your chess
  • How chess games are won and lost
  • Secretes of chess endgame strategy
  1. Aagaard 
  • Excelling books
  • GM series

6 juli 2017 by WebFundament Support

Schaakliteratuur over lesgeven en coachen

Didactiek

  1. Leren en Instructie, Boekaerts/Simons

Lesgeven

  1. Resultaatgericht doceren, Hans Schellekens
  2. Lesgeven en zelfstandig leren, Geerlings & van der Veen

Mindmappen & snellezen

  1. Leer als een speer, van den Brandhof
  2. Snellezen, Buzan

Psychologie

  1. De lerende winnaar, Gerbrands
  2. Flow in the sport, Csikszentmihalyi

Coachen

  1. Socratisch coachen, Veraart – Maas
  2. Coachen doe je samen, Lammers
  3. De kunst van het coachen, Gerbrands
  4. Laat me je een verhaal vertellen, Bucay

27 mei 2017 by j@p

Voorbeelden Schaaktraining

Voorbeelden schaaktraining DCA Schaakkamp 2016

Een gezellig- en leerzaam weekend waarin je schaaktraining krijgt met veel verschillende werkvormen, zoals stellingen uitspelen, tactiekoefeningen, klein plan, spelletjes en rekenstellingen. Toch hebben al die verschillende onderdelen een link: ongelijke materiaalverhoudingen. Een uniek onderwerp dat nog nooit in een schaaktrainingsweekend aan bod is gekomen.

Voorbeeld schaaktraining bij DCA schaakkamp 2016
Boris Friesen

Bij een ongelijke materiaalverhouding kun je denken aan een kwaliteit tegen pion(nen) maar ook pionnen tegen een stuk of meerdere stukken tegen een dame. Na een schaakweekend oefenen en spelen kun je de opgedane kennis en vaardigheden direct in je partijen toepassen. Een ongelijke materiaalverhouding komt vaker voor dan je denkt. Ook bij de top grootmeesters is dit geen uitzondering.

 

Ivanchuk – Timman (1994)

Speelt wit op winst vanwege de vele geïsoleerde pionnen bij zwart, speelt zwart op winst omdat hij materiaal voor staat of is het potremise?

 

 

Kasparov – Shirov (2001)

Zwart heeft goede remisekansen in deze stelling. Bijvoorbeeld Kf7 gevolgd door Th8 – h7. Zwart speelde het ondoordachte 1…Kf5?? en ging mat na 2.Td4!

Tijdens het schaakkamp zie je niet alleen de kinderen van jouw trainingsgroep. In de ruime pauzes is er veel tijd om te voetballen of binnen spelletjes te doen samen met de andere groepen. Er zijn elk jaar ook deelnemers die er geen genoeg van krijgen en de pauzes gebruiken voor snelschaken en doorgeefschaak.

Voor ieder wat wils, kom jij dus ook?

Geef je dan hier snel op!

Voorbeeld van tijdschema schaakkamp

Zaterdag 25 juni
09.45 – 10.15 Ontvangst
10:30 – 12:00 Training 1:  Paard + Loper versus Toren Tactiek
12.00 – 14.00  bedden opmaken + Lunchpauze, sport & spel
14:00 – 15:30 Training 2:  Paard + Loper versus Toren: klein plan
15:30 – 16:30 Schaakvormen buiten – gezamenlijk
16:30 – 17.30 Training 3: Analyse opdrachten + Uitspeelstellingen
17.30 – 19.30  Diner & sport & spel
19:30 – 21:00 Toernooitje met andere groepen
21:30 – 08:00 slapen

Zondag 26 juni

08.30 – 09.30 Ontbijt + bedden opruimen
09:30 – 10:30 Training 4: stukken tegen dame: tactiek
10:30 – 10:45 korte pauze
10:45 – 12.00 Training 5: Visualisatie oefeningen
12.30 – 14.00  Lunchpauze, sport & spel
14:00 – 15:30 Training 6: Creativiteit met ongelijk materiaal
15:30 – 16:30 Buitenactiviteit of doorgeefschaak
16.45 – 17.00 Ophalen, graag op tijd komen!

  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Ga naar pagina 3
  • Ga naar Volgende pagina »

Primaire Sidebar

Aankomende activiteiten

  • 13 mei 20:00
    Online Clubtraining vanaf 1850 elo
  • 15 mei 20:00
    Online Clubtraining tot 1750 elo
  • 3 jun 20:00
    Online Clubtraining vanaf 1850 elo
  • 5 jun 20:00
    Online Clubtraining tot 1750 elo

 

Volledige agenda

schaaktrainer.nl © 2025 | privacy statement
Website realisatie & advies: Webfundament