PAARDREKENEN
Muntenspel
Omschrijving
- Spel om door middel van paardsprongen munten te verzamelen.
- Kleur van de munten staan voor een waarde.
- De munten in het centrum hebben een hogere waarde dan de munten aan de rand van het bord.
- De paarden mogen elkaar niet slaan.
- De winnaar is de speler die de meeste punten met het paard heeft verzameld.
- De score wordt ingevuld op het score formulier (vermenigvuldigen en optellen)
(er zijn diverse varianten beschikbaar op dit thema; zie varianten)
Leerdoelen
- De paardsprong aanleren;
- stuk verplaatsen naar beter veld;
- aanleren dat in de opening de centrale velden belangrijker zijn om de stukken richting de vijandelijke koning te spelen
Vaardigheden
- Verbeteren van vaardigheden;
- oplosstrategieën (visualiseren)
- Denken vanuit een eindveld (doel) naar het beginveld.
- Denken vanuit een beginveld naar een eindveld (doel);
- Werken met tussenoplossingen.
- Gevoelig worden voor routeplanning.
- Gericht werken naar een doel.
Groepsgrootte
- Kan 1 tegen 1 of met teams (2 tegen 2) gespeeld worden. Geschikt voor grote groepen en als toernooivorm.
Tijdsduur
- Een spel duurt 10 tot 12 minuten (opzetten en verzamelen)
- Daarna tellen –> 2 – 5 minuten
Docenttijd
- Uitleg met behulp van digibord en/of oefenblad.
- Relevante voorkennis:
- paardsprong.
- aanval en verdedigen
- Uitleg oplosstrategieën.
- Voorbeelden routeplanners zie stappenmethode (& chesstutor).
Hulpmiddelen
- Voor de munten kunnen o.a. gebruikt worden pokerfiches; spelmateriaal van bijvoorbeeld risk etc., gekleurde vormen passend binnen veld op schaakbord…
- Mindmap oplosstrategie.
Uitvoering
- Kinderen leggen de beginpositie op het bord
- Leerlingen zelf de berekeningen laten uitvoeren.
- Daarna gezamenlijk controleren.
Leerling activiteit
- Spelvorm leidt tot een grote betrokkenheid van de leerlingen
- Vergt vooruitdenken, plannen, rekenen, omgaan met winst en verlies.
Sterke kanten
- We gebruiken dit spel op scholen om op speelse wijze het belang van het centrum te laten zien. Hierbij besteden we zowel aandacht aan:
- de cognitieve vaardigheden
- doelgericht oplossen van problemen
- kinderen laten beseffen dat er meerdere routes kunnen zijn om een probleem op te lossen. Op deze manier kan goed aangehaakt worden bij cognitieve programma’s van scholen.
Score formulier
Varianten
Voorbeeld 1.
Het springt naar de witte schatkist en het naar de zwarte schatkist.
Als een paard op een veld met een muntje komt is het muntje voor dat paard.
Het paard dat als eerste 32 punten heeft verzameld en daarna op de schatkist springt heeft gewonnen.
Bedenk hoe je gaat doen en hoeveel zetten je nodig hebt.
Je krijgt 10 minuten de tijd.
Wit begint en zwart mag dus nog een zet doen als wit de schatkist heeft bereikt.