Door: Ad Gorissen
DCA-trainer
Dit zijn enkele paardspellen om uit te voeren.
Paardografie
Dit is te spelen met onderstaande afbeeldingen.
Opdracht 1
Je vertrekt te paard uit Vlissingen en gaat zo snel mogelijk naar je tante in Enschede. Daarna ga je naar de herberg in Groningen. Welke route neem je op het schaakbord met je paard?
Opdracht 2
De volgende dag ga je te paard een ommertje maken; via Leeuwarden en Assen terug naar Groningen. Welke route neem je ditmaal met je paard?
Rekenpaarden
Verzamel met een paardsprong 4 getallen.
Combineer deze getallen door aftrekken, optellen, vermenigvuldigen of delen zodat je als uitkomst het getal 24 krijgt.
Bijvoorbeeld: het witte paard springt naar 4→5→3→1 (velden C7; E8; F6; G8).
Gebruik alle getallen en elk getal maar 1 keer. Oplossing:
5+3=8
4-1=3
3×8=24
Per goed antwoord krijg je 1 punt.
De uitkomsten van het delen, optellen, aftrekken of vermenigvuldigen mag je ook gebruiken om te combineren.
Bijvoorbeeld de getallen zijn 6→7→8→9
9-7 = 2
6:2 = 3
3 x 8 = 24
De getallen op de velden mogen maar eenmaal gebruikt worden (zet een streep door een gebruikt getal). Het paard mag de velden wel meerdere malen gebruiken. In maximaal 7 paardsprongen moeten 4 getallen verzameld worden.
Als het niet lukt in 7 paardsprongen dan gaat de beurt naar de andere (volgende) speler. Je paard moet je dan zetten op een veld aan de rand van het bord en van daaruit mag je weer verder spelen als je aan de beurt bent.
Het getal op het randveld is je eerste cijfer waarmee je gaat combineren.
Als je de getallen niet kunt combineren tot 24 mag je tegenstander het met die getallen proberen. Lukt het hem wel dan krijgt hij een punt.
Daarna is je tegenstander weer aan de beurt.
Voor het zwarte paard ook een opgeloste combinatie:
3→3→9→1
3×9=27
3:1=3
27-3=24 (velden F2;G4;E5;D3)
Wie de meeste (goede) oplossingen (punten) weet te vinden heeft gewonnen.
Extra paardspellen
Muntenspel
Sla zoveel mogelijk fiches.
Tel de waarde van de fiches bij elkaar op.
Wie de meeste punten heeft die wint!
Deze variant komt hier ook uitgebreid aan bod.
Paardquatro’s
Verzamel met vier paardsprongen 4 getallen.
Maak met deze getallen door optellen en aftrekken het getal 10.
Voorbeeld: het witte paard springt naar G3→F1→H2→F3 en verzamelt de getallen 1, 4, 7 en 2.
1+4=5
5+7=12
12-2=10
Daarna is het zwarte paard aan de beurt.
Voorbeeld: het zwarte paard springt naar B6→D5→B4→A6 en verzamelt de getallen 7, 5, 1 en 3.
7+5 =12
12+1=13
13-3=10
Elke goede oplossing levert je 1 punt op.
Bij aftrekken begin je altijd met het grootste getal. Als je een 3 en 9 hebt geslagen dan is het 9-3 = 6.
Het getal in het veld waarop jouw paard zijn beurt heeft beëindigd telt niet mee voor de volgende beurt.
Kun je met de 4 getallen geen 10 maken, dan mag je tegenstander het proberen met deze 4 getallen. Lukt het je tegenstander wel dan krijgt je tegenstander 1 punt.
Daarna mag je tegenstander nog 4 getallen met zijn eigen Paard slaan en proberen daar 10 van te maken.
Spreek van tevoren het aantal beurten af. Bijvoorbeeld jullie hebben allebei 5 beurten.
Vlaggen verzamelen
In hoeveel paardsprongen kun je alle vlaggen op je eigen bordhelft verzamelen?