• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar

Schaaktrainer Jop Delemarre

jop@schaaktrainer.nl
  •  
  • JEUGDSCHAAK
    • Toptraining
    • Schaken op school
  • SCHAAKTRAINING
    • Privé schaaktraining
    • Online schaaktraining
    • Club schaaktraining
    • Schaak cadeaubon
  • ONLINE CHESS LESSON
  • SCHAAKTRAINER
  • AGENDA
  • LEERHOEK
  • OVER ONS
    • Delemarre Chess Academy
    • Activiteiten DCA
    • Jop Delemarre
  • CONTACT
Home » Leerhoek berichten » Pagina 4

16 maart 2015 by j@p

Aanval? Tegenaanval!

Door: IM Matthew Tan
DCA-trainer in HongkongDCA trainer IM Matthew Tan

In les 3 van de eerste stap leren we dat er 4 verschillende methoden zijn om onszelf te verdedigen tegen een aanval. Ik vergelijk deze 4 methoden altijd met wanneer je op straat in een ruzie komt en je “tegenstander” dreigt uit te halen met zijn rechtervuist. Er zijn nu verschillende manieren waarop men kan reageren op deze dreiging.

Het eerste wat in de meesten op zou komen is om een stap achteruit te doen zodat je buiten zijn bereik bent. Iets meer gevorderde vechters zullen misschien weten hoe ze deze vuist onschadelijk kunnen maken, door de tegenstander bij de pols te grijpen. Je kunt natuurlijk ook een grote vriend erbij halen die de tegenstander vertelt dat elke klap op een reactie kan rekenen. Of misschien is deze vriend wel bereid om tussen jou en de tegenstander te gaan staan en de klap zelf op te vangen. De vier bovengenoemde manieren komen uiteraard over met respectievelijk:

1. Weggaan;
2. (de aanvaller) slaan;
3. Dekken;
4. Tussenplaatsen.

Zoals je kunt zien zijn dit logische reacties op een aanval.

5. Tegenaanval!

Wat ons niet wordt geleerd in de eerste stap, is dat er nog een 5e mogelijke manier is om ons te verdedigen, de tegenaanval. Namelijk, wanneer jij gefocust bent op het uidelen van een stoot, kan het zijn dat je de dekking op een ander punt wellicht iets verwaarloost. Helaas zijn we vaak zelf alleen maar bezig om ons te verdedigen tegen die ene stoot, zodat we deze opening niet zien en de kans missen om zelf een genadeklap uit te delen. Zo is het ook met schaken. Soms zijn we zo gefocust op het feit dat onze dame aangevallen staat, dat we niet zien dat we onze dame gewoon in kunnen laten staan om aan de andere kant van het bord ondekbaar mat te dreigen. Een tegenaanval dus!

Dit gebeurde onlangs in het Tata Steel Chess toernooi ook, en niet bij de minste. In de partij Saric-Aronian uit de eerste ronde miste de jonge promovendus een uitgelezen kans om zijn toernooi met een knaller te beginnen. Waarom miste hij deze kans? Omdat hij aan het reageren was op het feit dat zijn toren aangevallen stond.

Ivan Saric – Levon Aronian

Wijk aan Zee 2015

Tata Steel Chesstournament, eerste ronde. Levon Aronian, de nummer drie van de wereld op het moment van spelen, neemt het op tegen de jonge promovendus Ivan Saric. Een rustig begin voor beide spelers, of is er direct al een verrassing in de maak?

1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lc4 Lc5
Een Italiaanse opzet, prima als je in de eerste partij niet al teveel risico’s wilt nemen.

4.0–0 d6 5.c3 Pf6 6.d4 Lb6 7.a4
Met een concrete dreiging van wit, kun je zien welke?
7.d×e5 P×e5 8.P×e5 d×e5 9.D×d8+ K×d8 10.L×f7 Tf8 11.Lc4 P×e4]7…a6
7…P×e4? 8.Ld5 Pf6 9.L×c6+ b×c6 10.a5 e4 11.Pfd2; 7…0–0? 8.d5 Pa5 (8…Pe7 9.a5 Lc5 10.b4) 9.Ld3, zie analyse-diagram 1.

8.d×e5 P×e5 9.P×e5 d×e5 10.D×d8+
De eerste nieuwe zet. De stelling is bijna compleet in balans. Wit kan geen gebruik maken van het feit dat zwart niet meer kan rokeren, en zodra er wat stukken geruild worden staat de koning juist goed in het midden.

10…K×d8 11.a5 

Analyse-diagram 1
Analyse-diagram 1

13…Lc5 14.b4 Ld6 15.Te1
Wit ontlast het paard van de dekking van e4.

15…Td8 16.Lf1
Lijkt een gekke zet, maar zie je het idee? 16…Kf8 17.Pc4

Zie analyse-diagram 2.

Niet alleen kan wit het loperpaar veroveren, hij heeft ook druk op het zwarte centrum met zijn paard.

17…Pe8 18.f4 e×f4 19.P×d6 P×d6 20.L×f4
Het is wit gelukt om van een geheel symmetrische stelling toch iets te maken. Hij heeft weliswaar een geisoleerde e-pion, maar ook het loperpaar in een half-open stelling.

20…Le6 21.Tad1
Zwart heeft nu bijna alles ontwikkeld en wil gaan vechten voor de d-lijn. In dit geval was het waarschijnlijk verstandiger om passief te verdedigen.

21…Td7
21…h6 22.Td4 Ke7 23.c4 Tac8

A) 24.c5 Pb5 25.T×d8 K×d8 26.Td1+ Ke7 Wit heeft weinig aanknopingspunten over en het is niet zo duidelijk hoe hij hier verder kan komen.

B) 24.b5?! c5! 25.b×c6 T×c6 Zie analyse-diagram 3
24.Ted1? P×c4! 25.T×d8 T×d8 26.Tc1 Td4 27.L×c7 T×e4

22.c4 Tad8?
Het logische vervolg dat fataal uit had kunnen pakken.

Analyse diagram 3
Analyse diagram 3

23.c5 Pb5 24.T×d7
Wit is gefocust op het feit dat zijn toren op d1 aangevallen staat. Weggaan zou betekenen dat hij de d-lijn op moet geven, dus dan maar slaan en meteen vechten voor de d-lijn.

24.c6!
De tegenaanval! Wit offert een toren om een doorslaggevende vrijpion te verkrijgen.

A) 24…Txd1? 25.T×d1 T×d1 26.c×b7 Td8 27.L×b5 a×b5 28.a6 En de pionnen zijn niet meer tegen te houden.
B) 24…b×c6 25.Tc1!
c6 is moeilijk te dekken, maar deze pion opgeven is nog erger. Na c6 valt dan ook a6, moet het paard weg van b5 en valt c7 ook nog.

25…Pd4 26.L×a6 Tb8 27.Lf1 T×b4 28.a6 Tb8 29.Le3 Nu zien we de kracht van de lopers. Beide lopers kunnen de vrije a-pion van een afstand (indirect) ondersteunen, terwijl het paard in de buurt moet blijven en zwart zelf daarbij dit paard moet ondersteunen.

29…Ke7 30.Tb1 Ruil een verdediger af. 30…Ta8 31.Tec1 Lg4
(zie analyse-diagram 4)

32.Kf2 Lh5 33.Tb7 Lg6 34.a7
(zie analyse-diagram 5)

Analyse-diagram 1
Analyse-diagram 4

 

Analyse-diagram 2
Analyse-diagram

25.T×d1 T×d1 26.c×b7 Td8 27.L×b5 a×b5 28.a6 En de pionnen zijn niet meer tegen te houden.

Terug naar de partij:
24…L×d7
Waarom pakt zwart niet met de toren om de d-lijn te behouden? 24…T×d7? 25.L×b5 a×b5 26.c6! b×c6 27.Ta1 Ke7 28.a6 Td8 29.L×c7 Ta8 30.a7 Kd7 31.Lb8 en de toren doet de rest van de partij niet meer mee.

25.Td1 Ke8
De d-lijn wordt niet zonder slag of stoot opgegeven. Het gevolg is een snelle afwikkeling naar een remise-stelling.
26.Lc4 Le6 27.T×d8+ K×d8 28.L×b5 a×b5 29.c6 b×c6 30.Le3 Kc8 31.Lc5 Kb7 32.Kf2 ½–½

Wat leren we van deze partij?

Wanneer we worden aangevallen, zijn er 1+5 manier om hierop te reageren. De 1 staat voor de tussenzet en de 5 slaat op de 5 bovengenoemde methodes van reageren, zoals de tegenaanval. Hierbij moeten we niet vergeten dat we alle mogelijke methodes nagaan en niet stoppen met kijken wanneer we één bepaalde mogelijkheid hebben gevonden.

Ten tweede zien we dat we een variant niet af moeten kappen wanneer er nog geforceerde zetten zijn. Wanneer Saric had gezien welke stelling zou zijn ontstaan na 24. c6 T×d1 25. T×d1 T×d1 26. c×b7 Td8, dan had hij zeker wat meer tijd in deze mogelijkheid gestoken. Voor meer informatie hierover verwijs ik je graag naar de methode van Hertan: Forcing Chess Moves; The Key to Better Calculation van Charles Hertan.

Nog meer lezen? Probeer het artikel van IM Matthew Tan over breekzetten. Of lees hoe het gaat in Hong Kong!

Oefeningen

diagram les 1_oefening 21. Wit aan zet
diagram les 1_oefening 12. Wit aan zet
diagram les 1_oefening 3

3. Wat speelt zwart na 1. Lxe4?

15 maart 2015 by j@p

Loek Veenendaal

DCA pupil Loek Veenendaal
DCA pupil Loek Veenendaal
  • Woonplaats: Leiden
  • Leeftijd: 24
  • Opleiding: Atheneum College Hageveld / Bachelor Wiskunde Universiteit Leiden
  • Beroep: Student
  • ELO: 1906

Op welke leeftijd leerde je schaken?
De schaakzetten heb ik op mijn negende geleerd van mijn vader, waarna hij mij het boekje ‘Schaken voor beginners’ van Raymond Keene gaf. Kort hierna ben ik lid geworden van de schaakclub Heemstede. Na de brugklas van de middelbare school ben ik gestopt met clubschaken. Maar na een jaar in de schaakcommissie van een studievereniging te hebben gezeten, besloot ik om in 2011 het clubschaken weer op te pakken. Momenteel speel ik voor schaakvereniging Het Spaarne in Haarlem.

Op welke schaakprestatie ben je het meest trots?

Om eerlijk te zijn ben ik daar nog niet helemaal over uit. Momenteel ben ik erg trots op mijn gedeelde eerste plaats in de B-groep van het 75e Noteboom Weekendtoernooi, ondanks een aantal ‘swindles’. Maar schaaktechnisch is mijn eerste plaats in de Tata Steel Chess Tienkamp 4A van afgelopen januari net iets meer bijzonder.

Wat is het belangrijkste dat je hebt gedaan om tot deze prestatie te komen?

Goede openingsvoorbereiding en eindspeltechniek hebben mij enorm geholpen. Maar het belangrijkste dat ik heb geleerd is om nooit op te geven, want tegenstanders maken ook fouten.

Wie is je favoriete wereldkampioen? Welke vraag zou jij aan hem willen stellen (als dat nog kon)?

Mijn favoriete wereldkampioen is Anatoly Karpov, vooral vanwege zijn rustige en positionele spel. De vraag die ik aan hem zou willen stellen is hoe hij omgaat met tegenslag, zoals het verliezen van een partij of het behalen van een slecht toernooiresultaat.

Welk schaakboek heeft jou het meest geïnspireerd?

Doordat ik merkte dat mijn eindspelkennis onvoldoende was, vroeg ik aan Jop hoe ik deze achterstand het beste kon bijwerken. Hij raadde mij het boek ‘Endgame strategy’ van Mikhail Shereshevsky aan, wat ervoor heeft gezorgd dat ik eindspelen meer ben gaan waarderen. Dit heeft mij geïnspireerd om onder andere partijen van Capablanca, Karpov en Timman te bestuderen.

Welke schaakpartij was voor jou het meest leerzaam?

Voor mij was Capablanca – Ragozin (Moskou, 1935) erg leerzaam. Deze partij laat duidelijk zien dat een (klein) positioneel voordeel, in dit geval ruimte, met rustige efficiënte zetten kan worden vergroot naar een winst. Een techniek die ik voorheen niet beheerste, waardoor ik veel goede stellingen met brute kracht om zeep heb geholpen.

Welke rating zou je in 2030 willen bereiken?

In ieder geval 2300 voor de FM-titel. Of 2400 haalbaar is, weet ik niet.

Schaakboeken of schaaksoftware, wat heeft je voorkeur?

Ik geef de voorkeur aan schaakboeken, omdat schaaksoftware niet op elk apparaat compatibel is. Het lezen en naspelen van een schaakboek op een smartphone vind ik wel erg praktisch, dan heb ik iets te doen in de trein.

Welke opening zou je met Kasparov willen bestuderen?

De Oud-Indische verdediging, want ik ben benieuwd naar de historie hiervan en de oorzaak waarom deze opening nooit populair is geworden.

Wat waardeer je in de trainingen van DCA?

De trainingen van Jop bieden een duidelijk overzicht van de schaakstof, met een goede verdeling tussen theorie en praktijk. Daarnaast waardeer ik dat Jop altijd open staat voor advies en commentaar.

Waarom zou je DCA aanbevelen bij je vrienden?

Om jezelf te verbeteren in schaken moet je aandacht besteden aan alle elementen van het schaakspel. Ik vind dat DCA hiervoor een goed fundament biedt, met uitdagende en constructief goede trainingen.

Als je tien jaar terug in de tijd kon, wat zou je anders doen qua schaakstudie? Waar zou je meer aandacht aan besteden?

Allereerst zou ik lid worden van een schaakvereniging. Qua schaakstudie had ik beter meer kunnen werken aan strategie in plaats van aan een overvloed van tactiek.

Hoe verdeel je tijdens schaakstudie je tijd over de verschillende onderdelen?

Het grootste deel van mijn schaakstudie besteed ik aan plannen in het middenspel en transposities naar het eindspel. De opening bestudeer ik alleen bij voorbereiding op een partij, een toernooi en bij de analyse.

Wat vind je het leukst aan schaakstudie?

Het leukst aan de schaakstudie vind ik het oplossen van schaakproblemen, waaronder het aantonen dat de door jou gevonden oplossing inderdaad juist is.

Welke schaaktip heb jij voor andere schakers, zodat ze de meeste vooruitgang kunnen boeken?

Analyseer je partijen, leer van je fouten en werk aan de zwakste schakel. Maar bovenal: speel met plezier, want schaken is leuk![/fusion_text]

10 februari 2015 by j@p

DCA medewerker

Een interview met DCA medewerker Ad Gorissen.

Elke maand geven wij een unieke inkijk op een van onze zeer gewaardeerde DCA medewerker of partner. Wat is hun achtergrond? Hoe zijn zij in aanraking met Delemarre Chess academy gekomen? Welke bijdrage willen zij leveren aan de schaaksport, schaakliefhebbers en de DCA als organisatie? Mis je een vraag? Laat gerust een reactie achter. Hij of zij zal graag je vraag beantwoorden. De interviews worden afgenomen door Aad Jan Roos – onze communicatieadviseur, die samen met Florian Jacobs onze redactie vormen.
Veel leesplezier!

Het interview

Ad Gorissen, DCA trainerNaam: Ad Gorissen

Leeftijd: 59 jaar          

Woonplaats: Haarlem

Opleiding: Antropologie (Universiteit van Amsterdam)

Beroep: Beleids- en organisatieadviseur      

ELO: 1606


Wat is je rol als medewerker van DCA?

Ik ben schoolschaaktrainer, jeugdleider van KC CHesscool (clubtrainingen coördinatie) en planner.

Wat vind je daar het meest boeiende aan?

Ik geniet van een leuke interactieve schaakles met enthousiaste leerlingen.

Hoe bereid je je voor op het geven van een schaaktraining?

Ik heb voor Opstapje 1+2 en Stap 1 een curriculum gemaakt met veel spelvormen. De behandelde stof werk ik bij na elke les en ik plan de volgende les. Leidraad is de Stappenmethode, aangevuld met eigen werkvormen.

Op welke leeftijd leerde je schaken?

Ik was tien jaar. Mijn vader was een sterke dammer, maar niet praktiserend meer. Er werden thuis veel gezelschapsspellen gespeeld en op een dag was er een schaakbord. Op de middelbare school heb ik vooral tegen mijn vader gespeeld. Daarna was er een pauze van een kleine twintig jaar en toen heb ik het schaken  met mijn kinderen weer opgepakt.

Op welke schaakprestatie ben je het meest trots?

Winst in de tienkamp op Tata Steel Chess in 2012 (groep 7).

Naast welke schaker zou je graag in het vliegtuig willen zitten en naar welke bestemming?

Jan Hein Donner richting Buenos Aires.

Welk schaakboek heeft jou het meest geïnspireerd?

‘De Koning’ van Jan Hein Donner.

Welke schaaktip heb jij voor andere schakers, zodat ze de meeste vooruitgang kunnen boeken?

Gezien mijn rating ben ik niet de meest betrouwbare tipgever, maar ik denk dat focus op een leerdoel gedurende een periode de snelste weg is naar voortgang boeken. Zelf hoop ik een flinke sprong te kunnen maken door veel aandacht te besteden aan mijn visualisatievaardigheden.

Welke FIDE-regel zou je het liefst willen veranderen?

Geen idee…

Wat was je eerste baan?

Projectleider binnen de interculturele kinderopvang.

Wat is je favoriete boek?

‘In Europa’ van Geert Mak en ‘Wolf Hall’ van Hilary Mantell.

Wat is de beste film die je ooit hebt gezien?

‘La grande bellezza’, een prachtige Italiaanse film met veel lagen.

Naar welke muziek luister je graag?

Pink Floyd, St. Germain, Schubert.

Van welk eten kun je enorm genieten?

Indische rijsttafel.

Welke eigenschap in mensen waardeer je?

Handen uit de mouwen steken, eerlijkheid.

Aan welke eigenschap heb je een hekel?

Egocentrisme.

Wat is het grootste compliment dat je hebt gekregen?

Dat ik een teamspeler ben.

Wat zou je ooit nog het liefst willen leren?

Vloeiend Frans spreken.

Wie of wat is voor jou onmisbaar?

Hanneke, mijn vrouw, en mijn kinderen Mark, Hugo en Susan.

10 februari 2015 by j@p

Schoolschaken in Den Haag!

Scholieren bezoeken Haagse dag Tata Steel Chess toernooiSchoolschaken in Den Haag!

De scholen die deelnemen aan het schoolschaken van Den Haag en Voorburg, gingen woensdag 21 januari op bezoek bij het Tata Steel Chess toernooi dat die dag in Den Haag neerstreek. Leerlingen van Montessori Waalsdorp, de Liduina school Den Haag, de PCA Leidschenveen en de St. Maartensschool Voorburg stonden als echte vips vooraan bij de grootmeesters in sociëteit Nieuwspoort.

De kinderen waren onder de indruk. Schaaktrainer Jop Delemarre legde in de hal van Nieuwspoort aan de hand van de tv-schermen met de live-partijen uit wat er gebeurde op de borden van de schaaktoppers. Ze konden allerlei vragen stellen over waar ze vandaan kwamen; wie gaat er winnen? En uiteraard wilde iedereen een hantekening van Magnus Carlsen. Helaas was hij net die dag heel snel klaar, maar de lange partijen van onze Nederlandse topspelers Giri en Van Wely maakten veel goed.

Verder gingen de scholieren van het schoolschaken zelf aan de slag met puntenschaak, vier op een rij, dobbelschaak, schaken via de computer en zelfs ganzenbordschaak in Escher in het Paleis. Het uitje werd afgesloten met een bezoek aan het Mauritshuis! Als aandenken ontvingen de kinderen een muts en medaille van Tata Steel en een schaaktas met eigen schaakset van de KNSB. Het scholierenbezoek werd mogelijk gemaakt door de KNSB, de HSB en Tata Steel. We zijn blij dat we een mooie bijdrage hebben mogen leveren aan deze dag ter ere van het schoolschaken!

Dat schaken Booming is, kun je ook terug zien op dit filmpje van het jeugdjournaal!

Interesse gekregen in het schoolschaken? DCA introduceert vanaf september een nieuw ontwikkelingsprogramma voor jeugdschakers!

 

  • « Ga naar Vorige pagina
  • Ga naar pagina 1
  • Ga naar pagina 2
  • Ga naar pagina 3
  • Ga naar pagina 4

Primaire Sidebar

Aankomende activiteiten

  • 3 jun 20:00
    Online Clubtraining vanaf 1850 elo
  • 5 jun 20:00
    Online Clubtraining tot 1750 elo

 

Volledige agenda

schaaktrainer.nl © 2025 | privacy statement
Website realisatie & advies: Webfundament